Ikut saya jika sudi....

Thursday, October 27, 2011

KEK PISANG MARBLE




Salam semua......kemana cuti deepavali semalam? Saya balik kampung opah saya. Semalam kait rambutan kat umah opah. Tapi xde gambar disana so saya masukkan gambar kek yang saya buat hari tu. Ini adalah KEK PISANG MARBLE...


Ini kali pertama saya mencuba wat kek ni. Rasanya wallah.....hurmmmm...sedap sangat... Tima kasih kepada Nora Danny Harry yang telah menyumbang resepi....Tekstur ye lembut n rasanya tersangatlah sedap....

Disini saya letak resepinya ok....

KEK PISANG MARBLE (Respei Nora Danny Harry)

Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan susu segar
4 biji pisang ranum
1 sdk baking powder
1/2 sdk soda bikarbonat
secubit garam
esen vanila
3 biji telur
Coklat emulco/serbuk koko

Cara-caranya:

- ayak tepung gandum,baking powder & soda
- lenyek pisang & + sedikit garam ketepikan

- pukul telur + gula hingga kembang
- masuk pisang bersama minyak masak  kacau sebati
- masuk tepung sedikit2 & masuk susu segar + esen vanila
- ambil 2senduk + serbuk koko @ emulco coklat
- curah baki adunan kek pisang kemudian curah adunan coklat.lorek perlahan guna garfu
- bakar suhu 170 selama 60 minit
- dah siap sejukkan atas redai


Selamat mencuba......................

No comments:

Post a Comment