Ikut saya jika sudi....

Saturday, October 29, 2011

SERAWA MACANG


Salam semua...... Hari ini saya wat desserts ni tuk minum petang. Ini namanya SERAWA MACANG. 

Deepavali hari tu saya balik umah opah. Kat umah opah ada sebatang je pokok macang n buahnya dah nak habis dah sebab cucu ye ni rajin sangat balik.

Asben saya luka tangan kena api so x leh makan sambal macang. Perghhhhh!!!! kalu makan sambal macang sedapnya. So apa nak wat ngan macang yang banyak opah bagi ni? Jeng...jeng...jeng......




Jadilah serawa macang dari macang2 tu. Nak tinggal tggu asben baik ntah bila le...Nanti busuk x dapat makan lagi rugi maka terjadilah serawa ni.
Resepi nak juga ke? Resepi ye mudah sangat nak gak?   Okaylah....

SERAWA MACANG

Bahan-bahan:

Macang
Santan
Gula (sepatut gula merah tapi kat umah xde saya guna gula biasa)

Cara-cara:

- kupas macang n hiris/cincang panjang cam wat tuk sambal belacan
- gaul santan n gula
- curah kat macang n gaul
- sejukkan dalam peti sejuk kemudian bolehlah makan

 **selalu orang wat santan mentah tapi saya masak santan n gula sekejap....


Camnilah rupa macang yang dah dikupas n dihiris halus.......


Ok selamat mencuba......... Kalu makan ni wallah...sedapppnya.....

No comments:

Post a Comment