Ikut saya jika sudi....

Wednesday, November 2, 2011

APAM COKLAT

Salam semua...........................................hari ni saya masukkan n3 apam senang... Kenapa saya panggil apam senang??? Sebab cara nak wat nya senang. heheeee.......

Ini adalah Apam Coklat.... Rasanya sedap,bahan mudah didapati n cara pun senang.... Resepi ni saya ambil dari kawan facebook saya yang terror masak segala jenis apam... Resepi ni dari Zuriana Abdul Latip...... Tima kasih Zuriana... Sedap sangat....


Membuatnya amatlah mudah cuma godak2 je ngan senduk. X payah nak guna mixer @ blender.
Disini saya kongsikan resepinya tuk tatapan anda semua n tuk yang ingin mencuba....

APAM COKLAT

Bahan-bahannya:
Bahan A
1 cawan gula
1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan minyak
semua ni masak atas api perlahan hingga pekat n sejukkan.
Bahan B
3/4 cawan tepung gandum
1 sdt baking powder
1 sdt soda bikarbonat
semua ni diayak
Bahan C
3 biji telur - dipukul sebati

Cara-caranya:
- satukan bahan B & C dalam bahan A secara selang seli
- gaul ngan senduk je
- dah sebati masuk dalam loyang yang disapu minyak (saya guna acuan kecil2 tu)
- kukus 45 minit
- kalu guna papercup kecil tu kukus 15 minit je tau


Apam ni memang sedap sangat.. Kerana sementara saya mengukus yang lain, yang dah masak habis licin anak n suami saya makan. Bagi saya x rugi membuatnya kerana sedap n cepat habis. Heheheeee....

Anyway pada sesiapa yang tergoda tu selamat mencuba.......

2 comments:

  1. sy pun selalu buat apam ni..
    anak2 suka..cepat jer laku...
    kalau malas nak wat kecik2 masuk jer dlm loyang..
    heee...

    ReplyDelete
  2. ladyzamea : ha betultu kalu rajin jadi cenggini kalu malas loyang besar le jawapnya...hehehee

    ReplyDelete