Ikut saya jika sudi....

Wednesday, December 14, 2011

DONUT OH DONUT............


Salam n selamat petang semuaaaa....................
Hari ini saya nak masuk n3 donut..... Heheheeee.. Ada rupa donut tak ni?

Musim ujan ni peyut asyik minta diisi.... Nanti bertambah2 tembun le saya.... Pale otak ingat makan je bila peyut dah nyanyi keroncong.... Bila ujan je lapo.... Bila lapo je ujan..... Ish...ish...ish...

Pagi tadi mulalah saya membuat roti sambil masak makan tengahari... Hahahaaa mesti terkezut kan? Ala donut ni senang je saya campak je kasi bibik uli.... Heheheee sape lagi kalu tak breadmaker tu.


Setelah selesai makan tengahari n beri makan kat anak bela saya pun memulakan operasi.... Ini kali pertama selepas kahwin saya wat donut n saya menggunakan penerap. Dulu selalu wat tuk jualan. Bukan saya jual anto kat kedai2 kopi je... hehehee....

Saya wat banyak sekali tuk frozen. Senang nnt kalu nak makan ada.. Hahahaaa dasar malas.... Apa jele janji bila nak ada... Tambah cuti skolah ni anak nak makan je... Peyut dia mereka je nak makan apa....


Disini saya kongsikan resepi yang dah lama saya salin n x salin lak nama tuan punya resepi ni. Kalu tuan resepi ada baca  blog saya ni minta maaf ye saya amik resepi ni. Izinkan saya kongsi disini ye?

DONUT JCO/BIG APPLE


Bahan-bahannya:
500gm tepung gandum/tepung protin tinggi
3/4 cawan susu segar
1 cmt garam
2 sdb gula caster
1 paket (11 gm) yis mauripan
3 sdb mentega
2 biji telur

Cara-caranya:
- campur semua bahan dlm bekas & gaulkan bahan tadi & aduk hingga jadi doh yg tidak melekit
- sekira basah campurkan tepung & sekira kering campur sedikit susu @ air.
- tutup ngan plastik wrap/tuala basah & rehatkan doh lebih kurang 40-45 minit @ hingga doh jd 2x ganda asal.
- tepuk/tumbuk doh yg naik hingga leper & terap guna penerap.
- biarkan doh yg ditekan mengembang 20-25 minit
- goreng dengan minyak sederhana panas hingga kekuningan.
- donut yg dah masak boleh gaul ngan gula caster @ salut ngan coklat masakan.(saya guna gula aising...hehehee)

p/s:saya guna bm je wat doh.masuk bahan cam wat roti.



Ni masa goreng n bentuk dah x sama coz ada yg dah kembang ada yg tak. Anak n anak bela dah x sabo nak makan....


Okay pada sesiapa yang nak mencuba silakan.... Jumpa lagi nnt... Bye.....

2 comments:

  1. salam nila....bestnya ada donut kat sini....peberet anak2 liza ni..

    ReplyDelete
  2. wasalam liza....
    silalah mencuba liza pasti x mengecewakan....
    peberet ank saya gak n asben.heheheee...

    ReplyDelete