Ikut saya jika sudi....

Tuesday, November 1, 2011

PUDING KARAMEL




Salam semua...... Hari ni saya nak masukkan n3 ni lak... Ini dah lama wat n adalah pertama kali wat.... So kalu anda semua lihat apa yang x sepatutnya dilihat maafkanlah n abaikan jelah okay?????

Nama pencuci mulut ni ialah Puding Karamel..... Ini adalah makanan kesukaan abah n suami saya  tapi n baru pertama kali saya nak mencuba wat nya... Saya ni x suka sangat bila memikirkan ia menggunakan banyak telur n dikukus. Saya membayangkan ia adalah kuih yang berbau hanyir.... Hehehee

Tetapi.......hahahahaa..... setelah mencuba membuatnya n memakannya ternyata telahan saya adalah salah....
Padan muka saya....... :(

Desserts ni ternyata sedap n x seperti yang saya bayangkan.... Anda bayangkan setelah siap n dijamu dalam sekelip mata ia habis dimakan seloyang hanya kami 3 beranak....  Hahaaaa..... mesti anda semua terkejutkan??? Anak saya pun menggemarinya.....


Anda inginkan resepinya? Disini saya letakkan resepinya.Resepi ni dah lama saya salin n x ngat siapa tuan punya resepi n dimana saya mendapatkannya... Kepada sesiapa yang mebaca n ini adalah resepinya harap maaf ye n izinkan n halalkan saya mencuba n menepek resepinya disini....

PUDING KARAMEL

Bahan-bahannya:
8 biji telur size kecil (kalu besar 7 biji je)
1/2 tin susu pekat
1/2 tin susu cair
esen vanila
gula (agak sendiri tuk wat karamelnya) saya letak 3 sdb tuk tutup loyang saya..

Cara-caranya:
- bahan-bahan diatas blender sampai sebati (jangan lama sangat)
- masak gula hingga jadi gula hangus
- tuang gula hangus dalam loyang n ratakan
- tuang bahan blender tadi
- kukus 30 minit @ sampai masak (agak2 jer)

p/s:api jangan kuat sangat guna sederhana saje....



Inilah hasilnya....... Memang sedap n mudah membuatnya.... Wat anda semua jangan malu tuk mencuba okay???

Selamat mencuba...................

No comments:

Post a Comment