Ikut saya jika sudi....

Monday, November 21, 2011

TIRAMISU (BIRTHDAY SARAH)

Birthday Girl!!!!

SELAMAT HARI JADI...SELAMAT HARI JADI...SELAMAT HARI JADI SARAH....SELAMAT HARI JADI...............................

Hari ini adalah harijadi anakku yang ke 10 tahun.... Saya nak wat cupcake tuk dia bawa ke sekolah masa kelas tambahan. Dia xnak bawa ke sekolah n xnak cupcake..... U alls tahu dia nak kek apa tuk harijadi dia???? Hahaaaaaaa.... "mama kalu mama wat tiramisu cake boleh?" soalan anakku.... :-)

Saya yang x pernah wat tiramisu ni pun mulalah mengskodeng resepi tiramisu kawan saya.... Saya pun dapat resepi dari rakan blog n fb... Terima kasih saya ucapkan wat Suhaida Mohaini tuk resepi ni....Bermulalah operasi tiramisu tuk anakku.... Sekarang ni anak dah pandai demand tuk besday mereka.... Sib baik x minta yang x mampu saya wat...

Sanggup tunggu pukul 12 malam tuk celebrate besday dia....


Ok disini saya kongsikan resepinya.....

Tiramisu Cake (Suhaida Mohaini)

Bahan-bahannya:

1 cawan gula halus
24 keping biskut tiramisu
250ml whipping cream
250gm cream cheese
1 cwn air panas
1 sdm serbuk nescafe
1 sdm milo (ini saya tambah)
serbuk koko/milo tuk ayak atas kek nanti....

Cara-caranya:

- satukan cheese,gula n whipping cream - pukul hingga kembang n ketepikan
- secawan ayo panas + nescafe + milo - kacau
- celup biskut satu persatu n susun dalam loyang
- 12 keping tuk lapisan pertama (paling senang susun biskut dulu dlm loyang n sudukan neslo panas tadi
- siap sudu rata2 ambil adunan cheese n ratakan atas biskut tadi
- ulang proses hingga habis
- dah siap masuk dalam peti ais 5 jam
- dah beku bolehlah dikeluarkan n hias ikut suka
- pastu apalagi bolehlah potong n ngap..:-))

Besday girl makan tiramisu.
Anakku sanggup tunggu pukul 12 malam tuk celebrate besday dia. Kebetulan malam tadi suamiku kerja malam n balik kul 11malam so sedang elok le tu...

Saya cakap ngan dia sok le celebrate pas balik sekolah ( anak ada kelas tambahan cuti sekolah ni). Dia kata nnt Papa xde. Saya kata sambut petang tapi dia xnak,,, Anak saya ni kalu kita wat kek tuk kita ye x sabo2 nak makan  tambah2 lagi ni kek besday dia.. Kalu kek tuk tempahan pandai lak dia.. Heheheeee......

So malam tadi kami pun tunggu le tepat 12 malam tuk celebrate besday dia..... Dapat le besday girl potong kek tengah2 malam tu... Bayangkan lah......dah le kek yang kaya ngan bahan2 tuk menaikkan berat badan pas dimakan pula waktu tengah malam yang pastinya pas tu tido..... Allah Adik habislah mama...... Xpelah tuk kegembiraan anakku.

Anak saya ni kalu dah dia minta memang dia akan makan betul2.... Kami makan bagi rasa je n dia leh makan 2 potong malam tadi...... Sib baik dia kata sedappppp.....:-))


Inilah Tiramisu yang dah suku habis



Apapun Selamat Hari Jadi tuk anakku Siti Sarah Mazlan!!!!!!! Semoga menjadi anak solehah n berjaya dalam hidup di dunia mahupun akhirat..... Aminnnnn.....

Kepada sesiapa yang teringin nak makan tiramisu tu bolehlah mencuba resepi ini....... Salam....

No comments:

Post a Comment