Ikut saya jika sudi....

Friday, November 25, 2011

ROTI JALA + KUAH DURIAN




Salam n selamat pagi semua......Petang semalam saya terlebih rajin bila melihat buah durian.... Heheeee.... Terfikir nak tanak pulut badan x berapa sihat sekarang.... Nak makan kuah doyan ngan roti gardenia cam dah biasa je.... Fikir punya fikir akhirnya keluarle idea roti jala cicah kuah doyan.
Saya ada beli acuan roti jala yang ada 3muncung tu dah lama dah tapi x peronah guna. Selalu kalu wat saya guna acuan biasa yg warna kuning tu je. Kali ni nak mencuba le acuan tu n cuba resepi lain dr yg saya peronah cuba dulu.

Apalagi saya pun mulale merayap ke rumah jiran2 n yang x berjiran ngan saya maka terjumpale resepi roti jala a.k.a roti kirai ni. Saya ambik resepi dr laman blog masakan yang termashyur iaitu CMG. Ok sape nak cuba mari tengok sini .



Inilah hasil roti jala a.k.a roti kirai yang saya wat petang semalam.... Setelah lama x menjala n mencuba acu jala baru maka camni lah yg terhasil...X berape cantik sangat jalanya. Puas saya menjala rupe ni je jadinya mlasnya wat empat segi le dah x jadi nak digulung. Heheheeeee...


Tapi alhamdulillah anak yang x suka makan kuah doyan makan sampai bertambah. Ntahle saya pun x tau adakah kerna roti jala ni. Dia asyik tanya apa benda ni mama warna merah. Bila dah bagi makan ngan kuah doyan haaaaaaaa bertambah2 makannya.... Kuah doyan yang dia x suka tu pun ye hirup.  Heheheee... agaknya kuah doyan saya kali ini lagi sedap. Hahahaaaa... Biasala resepi org dulu2 main letak je x ikut sukatan so mungkin kadang2 termanis,tertawo n macam2 le. Mungkin semalam sedang elok n sedap banget...... Cehcehcehhhhhh....


Kerna kali pertama mencuba respei CMG ni n x pasti banyak mana adunan nya maka x cukup le tuk kami makan semalam sedangkan kuah doyannya ada lagi. Maka malam tadi saya pun wat le roti paun tuk dicicah ngan kuah doyan nanti. Sal roti ni kita citer kat n3 lagin kali ye..... Heheheee



Dan kepada sesiapa yang terliur n tergoda ngan n3 kali ini janganle malu2 nak mencuba resepi Mat Gebu ni. Saya pasti ianya xkan mengecewakan tekak anda.... Cuma abaikanjele hasiltangan saya yang x seberapa ni nak dibandingkan dengan hasiltangan Mat Gebu yang memang kreatif n sifu masak2. Saya masih lagi belajo n suka sangat merujuk pada blog CMG ni tuk masak2.
Ok saya nak out dulu n jumpa lagi di n3 lain... Selamat mencuba.............................














No comments:

Post a Comment