Ikut saya jika sudi....

Friday, October 28, 2011

KEK ALUNAN KASIH


Salam semua.......kali ini saya masuk n3 yang dah lama saya buat tapi x dimasukkan kat umah ni. Selama menyepikan diri dari blog adalah juga masakan yang saya buat tapi x dimasukkan dalam ni. Sekarang baru nak dimasukkan.

Kali ini saya masukkan resepi KEK ALUNAN KASIH. Kalau diikukan kek ni dah lama tapi xde kekuatan tuk mencuba. Kek yang dicuba ni pun masih x sempurna alunannya.. Insyaallah akan kucuba lagi nanti...


Disini saya tepekkan resepi kek ini.....

KEK ALUNAN KASIH

Bahan-bahannya:

250gm butter
2 cawan gula halus (saya guna 1 1/2 cawan sahaja)
5 biji telur
1 sdk ovalet
2 1/2 cawan tepung gandum diayak bersama 2 sdk baking powder
1/2 cawan susu cair
1 sdk esen vanila
serbuk koko secukupnya
pewarna ikut citarasa
penapis halus

Cara-caranya:

- gula hingga kembang.Masuk sekali ovalet
- masuk telur & pukul sampai kembang
- masuk esen,susu cair & gaul sebati & masuk tepung sedikit2
- bahagi 2 bahagian - satu pink satu hijau (atau ikut warna kesukaan)
- gris loyang tabur sikit tepung.
- masuk pink rata kat loyang
- ayak koko tutup lapis pertama ( ayak nipis jer)
- then masuk lapis ke 2(jangan sampai koko terangkat)
- buat hingga habis
- bakar 45 minit api 160

*lapis biar tebal xde koko terangkat



Inilah hasil kali pertama mencuba kek ini. Alunannya x berapa cantik. Saya rasa cam xde alunan pun. Hehehee..........Apa2pun rasanya mantopppp!!!! Sedapppp!!!!!


Selamat mencuba...................

No comments:

Post a Comment