Ikut saya jika sudi....

Tuesday, October 18, 2011

SERIMUKA........


















Serimuka????Adakah muka berseri-seri????Hahahaaaaaa.....
Ini adalah sejenis kuih bukan muka berseri-seri.....

Serimuka ni saya wat hari ahad baru ni.....Dah lama teringin nak makan tapi x terbuat-buat.....
Well....biasalah kalu dah ada 'M'...Padan muka saya kalu 'M' x dapat makan....

Dah terlebih teringin terpaksalah jadi 'R' maka inilah yang terhasil jika rajin......Abaikanlah potongan yang x cantik tu coz saya dah x tahan telinga nak dengo "bila nak potong Ma?","Ma dah sejuk dah boleh potong dah.." n macam2 lagi alasan nak suruh saya potong....

Kuih ni belum sempat nak bernafas n menghilangkan panas dibadannya dah kena ngappp....

Anak saya kalu wat sesuatu mesti x sabo2 nak makan....Resepi ni saya ambil dari kawan dalam FB.....



 Resepinyer disini

SERIMUKA (Resepi dr Chef Hanieliza melalui Hanie Zubir)

Lapisan bawah:
2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sedikit garam

- basuh pulut & rendam beberapa jam sebelum masak
- masuk semua bahan dlm loyang & kukus hingga masak
- lapik plastik dlm loyang bulat @ 4 segi ukuran 8 inci
- tekan pulut yg masak supaya mampat & cantik
- kukus semula & tuang bahagian atas....

Lapisan atas:
2 cawan santan pekat
3/4 cawan gula
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kastad
1 biji telur
1 sdk garam

- masuk semua bahandalam mangkuk kacau rata & tapis
- tuang perlahan dlm loyang tadi
- kukus lebih kurang 30 minit
- sejukkan dulu baru potongngan piso plastik






Ok....SELAMAT MENCUBA.............................

No comments:

Post a Comment