Ikut saya jika sudi....

Friday, April 1, 2011

Roti Jala Pertamaku

Hari ini aku terrajin nak mencuba buat roti jala.Acuannyer dah lama aku beli tapi bila 'M' melanda semua x jadi.Beberapa hari yang lepas aku pun mula le operasi menskodeng resepi2 dalam internet ni dan terjumpa le satu resepi yg aku rasa senang coz guna sukatan cawan.Bukan apa aku ni kadang2 malas nak kuo kan penimbang.Heheheeee.....

Jeng...jeng....jeng.......ni lah roti jala yang aku wat  jap tadi tuk dimakan ngan kuah doyan yg aku wat petang tadi.

Seumur hidup aku nilah baru pertama kali aku menjala.x peronah lagi aku watnyer.Selalu kalo nak makan aku beli le apa lagi.Tapi sejak aku jadi CEO rumahtangga ni dah xde apa nak wat kat umah terpaksa le aku belajo menjala tuk makan.

Alhamdulillah....jadile tuk makan keluarga aku lepaihle.....Tapi menjala tu yang x pas sangat lagi almaklumle baru belajo menebo jala....Tapi apa2 pun habih....

Banyak sangat aku cakap lupa lak nak menulis resepinyer....Nah bawah ni aku letak resepinyer.....

Roti Jala

3 cwn tepung gandum
2 1/2 camb minyak masak
1 camt garam
sedikit pewarna garam
1 biji telur
2 1/2 cwn air/santan/susu segar ( aku guna susu segar)

Cara-caranyer:

- blend semua bahan diatas hingga sebati
- kalau nak tahu adunan dah boleh jala @ belum,cuba masuk sesenduk dlm acuan kalu kuo x putus2 maknanyer dah bolehle menjala guna kuali non stick (aku guna kuali burger je)
- lepas jala atas kuali biokan beberapa saat
- kalu dah masak x payah balik terus je angkat & gulung.
- dah siap bolehle makan ngan kuah dal,kari ayam @ kuah doyan.(sukatile nak makan ngan apa)

Ha....dah siap resepi roti jala aku tepek kat sini.Resepi kuah doyan x payahle ye.Aku pun main masak je x ikut resepi.Ikut resepi yang opah aku bagi dulu2 yang ingat kat kepala je.

Ok.....Selamat mencuba......

No comments:

Post a Comment